• SPOTKAŃ Z COOLTURĄ CIĄG DALSZY

• Tym razem udaliśmy się do Muzeum Książąt Czartoryskich. Wśród eksponatów podziwiać tutaj można dzieła malarstwa europejskiego, zabytki europejskiego i islamskiego rzemiosła artystycznego, militaria oraz wiele innych zachwycających dzieł sztuki. Największą chlubą  muzeum jest jednak  najcenniejszy obraz w zbiorach polskich, Dama z gronostajem Leonarda da Vinci (wart ponad 1 mld złotych). Niewiele mniejszą popularnością wśród odwiedzających wystawę cieszy obraz Rembrandta, Krajobraz z miłosiernym Samarytaninem. Jeśli jesteś w okolicy, zaglądnij tutaj koniecznie: wstęp dla dzieci i młodzieży za symboliczną złotówkę, a we wtorki za darmo. Będąc w Krakowie warto również zahaczyć o Kino Pod Baranami: przytulne, klimatyczne, idealnie ulokowane. My obejrzeliśmy dzisiaj film „Bezmiar" z olśniewającą talentem i urodą  Penélope Cruz. Serdecznie go polecamy! Porusza i daje do myślenia. GALERIA

Zaglądajcie do Krakowa, nie tylko na zakupy ;-)

• Mobilność Międzynarodowa uczniów z ZSP w Giebułtowie

• Przedsięwzięcie
            Współdziałanie dla równej edukacji (Numer przedsięwzięcia
            2001-1-PMU-4239) Mobilność Międzynarodowa uczniów z Zespołu Szkoł Ponadpodstawowych im. Wincentego Witosa W Giebułtowie
            w dniach 21-30.04.2023 r.

GALERIA

Mobilność międzynarodową rozpoczęliśmy 21.04.2023 w porcie lotniczym w Balicach. Przeszliśmy sprawne odprawy, kontrolę bezpieczeństwa i wejście na pokład samolotu z małą powtórką z rodzajów transportu. Lot był przyjemny a po wylądowaniu odczuliśmy przyjemny powiew ciepłego śródziemnomorskiego powietrza na lotnisku w Rzymie Campino. Pierwsze wrażenia: inne rozwiązania logistyczne na włoskim porcie lotniczym. Następnie transfer busem do Pompejów. Pierwsze spotkania z koordynatorem, zakwaterowanie, lunch (oczywiście pizza) i nauka podstaw włoskiego. Niespodzianką były pyszne fitelsy z trawy morskiej. Dzień drugi mobilności rozpoczęliśmy od przydziału zadań z przedmiotów zawodowych. AU 33 Obsługa pasażerów w portach i terminalach, AU 34 obsługa towarów i ładunków w portach i terminalach to dwie kwalifikacje obowiązujące naszych uczniów. Jednym z zadań było przygotowanie scenek z obsługi pasażerów w check-in. Po lunchu koordynator Fernado zabrał nas na wycieczkę do Castellammari di Stabia, gdzie wyjechaliśmy kolejką górską na Funivia M. Faito. Tam cudowny widok na wyspę Capri, Wezuwiusz i Zatokę Neapolitańską zapierał dech w piersi. Kolejne dwa dni to czas na poznanie kultury i tradycji Włoch. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Sanktuarium w centrum  Pompejów. Barokowe rzeźby, freski i niespotykane odcienie marmurów uruchomiły naszą wyobraźnię. To był dopiero wstęp do podróży w przeszłość, którą odbyliśmy zwiedzając ruiny antycznego miasta u stóp Wezuwiusza. Zasypane w 79 r n.e. popiołem wulkanicznym domy, sklepy i ulice Pompejów wywarły na nas ogromne wrażenie. Po zwiedzaniu starożytnych ruin Pompejów nasze zmysły smaku pobudziły typowo włoskie potrawy- lassange i tiramisu. Popołudniowe godziny spędziliśmy w miasteczku Castellammari di Stabia delektując się widokiem na uśpiony wulkan, górujący nad taflą Morza Tyrreńskiego. Wieczorem przechadzka gwarnymi uliczkami miasta i tradycyjna wizyta w McDonald Globalizacja. Kolejnym miastem, które odwiedziliśmy był Neapol-potężna aglomeracja, leżąca na północ od Wezuwiusza. Naszą wycieczkę do Neapolu zorganizowaliśmy w oparciu o transport kolejowy-szybkie pociągi podmiejskie i metro. Z Pompejów do Neapolu, przejazd wygodnym pociągiem zajął nam 40 minut. A w Neapolu tłumy ludzi, przepiękna architektura, cudowne zabytki m.in. Kościół Św. Hieronima, pamiątki z pepperoni, galeria i najsłynniejsza Via Toledo. Co zrobiło na nas wrażenie: ogrom turystów, mural Diego Maradony, prom-wycieczkowiec „cruiser” i podziemne metro. Podczas wycieczki ćwiczyliśmy komunikowanie się w języku angielskim,  naszym zadaniem było przeprowadzenie wywiadu wśród przechodniów nt. dlaczego Włosi Święta Narodowe spędzają w Neapolu. Obserwowaliśmy też odprawy pasażerów w porcie morskim, a wieczorem odgrywaliśmy scenki w check-in. Było oczywiście cappuccino, lody pistacjowe i przygody z imigrantami w pociągu. Zmęczeni,  ale zadowoleni wróciliśmy na kolację-pene w sosie pomidorowym i bakłażanem. Kolejny dzień rozpoczęliśmy od przypomnienia zasad
            i regulaminów pobytu, bowiem spóźnienie na śniadanie skutkuje pustym żołądkiem. A przed nami była całodniowa wycieczka do Sorrento i Positano. Trzeba było kupić bilety i wciąć do właściwego pociągu. Podróż do Sorrento w wypełnionym po brzegi pociągu trwała 30 minut. Sorrento to nadmorski kurort, śliczne miasteczko z placem centralnym i ciasnymi uliczkami pełnymi suvenires usytułowane jest na 50 metrowy klifie. Z Sorrento w kolejny etap podróży tym razem udaliśmy się autobusem wzdłuż riviery Sorrento-Amalfi, cel Positano. I tu ciekawostki: trzeba było czekać w długiej kolejce i jeszcze mieć nadzieję, że całą grupą wsiądziemy do autobusu. Udało się i wszystkie niedogodności wynagrodziły nam widoki z drogi przyklejonej do pionowych stoków górskich. Na takim wybrzeżu, w zatoczkach ulokowane są znane
            z pocztówek nadmorskie kurorty m.in. Positano i Amalfi. W Positano do centrum na plażę schodziliśmy wąskimi uliczkami z ceramicznymi motywami cytryn, potem lody na czarnej plaży i powrót do Sorrento. Kolejka oczekujących na autobus powrotny jeszcze dłuższa i znów niezapomniane widoki na rivierę. Przesiadka w Sorrento i powrót do stacji Pompeje Scavi. Dzień intensywny połączony z praktyczną wiedzą o pasażerskim transporcie kolejowym i oczywiście podsumowany w języku angielskim.

Po wycieczkach kulturowych przyszedł czas na zajęcia w szkole przyjmującej. Wizytę rozpoczęliśmy się od zwiedzania szkoły. Obejrzeliśmy laboratoria szkolne i pracownie biotechnologii, biochemii, salę informatyczną i gimnastyczną. Obserwowaliśmy eksperymenty m.in.tworzenie aspiryny w procesie chemicznym. W szkole przyjęto nas niezwykle sympatycznie. Pokazano nam  organizację pracy w szkole średniej,  poznaliśmy kierunki kształcenia, dyrekcję nauczycieli oraz uczniów.  Klasy małe ok.15 osobowe, zajęcia zblokowane, przerwy ustalają uczący, lekcje odbywają się od poniedziałku do soboty w godzinach 8:00-12.30. Pierwsze trzy lata nauki to teoria, kolejne dwa to ćwiczenia laboratoryjne i praktyki. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem wyposażenia pracowni szkolnych. Po zajęciach integracja i indywidualne prezentacje polsko-włoskie. Po wspólnym posiłku udaliśmy się na integracyjne zajęcia plenerowe. Po południu zajęcia z przedsiębiorczości-porównywanie cen wybranych produktów  spożywczych, paliwa, środków chemicznych, ubrań oraz przeliczanie kosztów transportu we Włoszech i w Polsce. Nasi teachers w międzyczasie weszli na Wezuwiusz i zrobili reaserch, co jeszcze możemy zwiedzić. Dzień był pełen wrażeń. Przede wszystkim zawarliśmy nowe znajomości  i  poznaliśmy ciekawych młodych ludzi.  Kolejne zajęcia miały charakter profilaktyczny. Temat zajęć z młodzieżą  nawiązywał do wartości, solidarności, przemocy, cyberprzemocy,  konfliktów na świecie. Była dyskusja, praca zespołowa i zabawy integrujące. Tym razem zabawy zainicjowali nasi uczniowie. Wszyscy świetnie się bawili w „pomidora” i „Babę Jagę”. Najwięcej śmiechu wzbudziły polskie łamańce językowe. Potem wspólny lunch i wycieczka do Villa San Marco niedawno udostępnionego stanowiska archeologicznego, gdzie obserwowaliśmy prace konserwatorskie odkopanych spod lawy starożytnych fresków.   Odkryty budynek był letnią rezydencją  bogatych mieszkańców z basenami termalnymi. W starożytności funkcjonowało spa! Na koniec dnia zadanie dla nas: przeprowadzenie badań ankietowych wśród lokalnych mieszkańców, dotyczących środków transportu oraz struktury zatrudnienia. Była analiza porównawcza PKB i struktura zatrudnienia.  Wyniki przeprowadzonych badań potwierdziły fakt, że we Włoszech dominuje zatrudnienie w usługach, a ważnym środkiem transportu jest skuter, bowiem 21% mieszkańców porusza się tym środkiem transportu.
            Następnego dnia braliśmy udział w Marszu Wolności w Pompejach wspólnie z młodzieżą ze szkoły przyjmującej Istituto Tecnico Statale "Luigi Sturzo" Ogromne wydarzenie z udziałem dzieci i młodzieży. Wspólna idea i ludzka solidarność połączyła różne pokolenia, by upamiętnić wydarzenia z historii Włoch. Uderzył nas rozmach, ogrom ludzi i zjednoczenie. Bycie razem w trakcie marszu to czas na rozmowy i zawieranie nowych znajomości.
            Po południu zakupy i podsumowanie dnia, tym razem ciekawostki geograficzne i zawody w języku angielskim. Ostatni dzień pożegnanie w szkole goszczącej i podsumowanie projektu "Mobilność międzykulturowa...". Były zajęcia międzykulturowe z włoską młodzieżą i nauczycielami, prezentacja prac zespołowych i ewaluacja projektu. Potem wyśmienity koncert w wykonaniu lokalnych artystów i wspólny poczęstunek. Na koniec dnia wręczenie certyfikatów i podziękowania. Miejmy nadzieję, że to dopiero początek współpracy z zaprzyjaźnioną szkołą. Z pewnością takie wizyty są nieocenione, uczą otwartości, tolerancji i są źródłem szerokiej wiedzy. Stają się motywacją do nauki języków i stanowią dobrą praktykę w szeroko pojętej komunikacji oraz relacjach interpersonalnych. To nasz pierwszy projekt realizowany ze środków zewnętrznych Funduszy Europejskich. Dziękujemy Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) POWER, realizującej przedsięwzięcie Współdziałanie dla równej edukacji (Numer przedsięwzięcia 2001-1-PMU-4239) Ten wyjazd został zrealizowany dzięki ogromnemu zaangażowaniu i konsekwencji w działaniu naszej koordynatorki projektu Pani Agnieszki Dudzic, nauczyciela języka angielskiego. Pani Agnieszka napisała projekt i nadzorowała całą realizację zadania. Pogodna i uśmiechnięta zadbała o bardzo dobrą komunikację, wzajemne zrozumienie i dokumentację, co łatwe nie jest. Duży wkład w powodzenie projektu włożył Pan Bartosz Grela nauczyciel przedmiotów zawodowych, kreatywny opiekun dbający o bezpieczeństwo, wspaniałą atmosferę i dobre relacje między nami,  autor filmów promujących szkołę. Uczestnikami mobilności międzynarodowej byli uczniowie z klasy II, III i IV Technikum Eksploatacji Portów i Terminali. To grupa młodzieży z ogromnym potencjałem, gotowa do wyzwań i chętna do współpracy. Aż miło pracować z takim zespołem. Skład: Bartosik Julia, Kowalczyk Przemysław, Kurbiel Natalia, Rudnik Oliwia, Ziemski Rafał, Aleksandrowicz Aleksander, Babiuch Jeremiasz, Kopcik Dominik, Matrac Paulina, Owczarczyk Karol, Piotrowicz Emilia, Cierniak Gabriela, Jędraszyk Oskar, Sak Kamil, Sitarz Szymon. Kiedy się obserwuje, jak młodzież coraz lepiej radzi sobie z pokonywaniem trudności i wierzy w siebie to mamy przekonanie, że warto się angażować, trudzić i wspierać naszych Uczniów.